Wanneer het om marketing op het internet gaat, is het belangrijk dat je als eerste aandacht aan de website besteed. Hoewel de meeste bedrijven op het gebied van een internetmarketing steeds professioneler zijn geworden , wordt er toch nog vaak gefocust op het verkrijgen van verkeer naar de website en op hoge posities in de zoekresultaten in Google. Maar het krijgen van bezoekers en goede posities in de zoekmachines is weinig waardevol als je de basis, kortom de website, niet op orde hebt.

Stel je website in staat om te kunnen verkopen

Eigenlijk kun je het als volgt zien: wanneer je veel bezoekers op je website krijgt maar je website niet is ingericht om als een verkoopmachine te functioneren, dan ben je eigenlijk hetzelfde aan het doen als een bedrijf dat een vertegenwoordiger in dienst neemt, maar hem vervolgens niet voorziet van alle nodige informatie en materialen om zijn werk goed te kunnen doen.

Als je hem vervolgens langs leads stuurt, dan is de kans dat er een order uit deze gesprekken komt bijzonder klein. Datzelfde geldt dus ook als je veel verkeer naar je website stuurt, maar je er niks aan hebt gedaan om je website goed te informeren en van de nodige materialen te voorzien zodat hij ook daadwerkelijk kan verkopen.

Zorg dat je website alles heeft, zodat hij daadwerkelijk kan verkopen

Hoe pak je dat in de praktijk aan? Dat is gemakkelijker dan je denkt. Om te beginnen neem je je belangrijkste product of dienst in gedachten en bepaal je aan welke doelgroep je het wilt gaan verkopen. Vervolgens maak je een uitgebreide persona van die doelgroep. Ga hierbij gedetailleerd te werk. Dat betekent dat je van je doelgroep een echte persoon maakt, het liefst met een bijpassende foto van die persoon. Zaken zoals hobby’s, interesses, manieren van communiceren, leeftijd, beroep, inkomen et cetera dienen allemaal te worden verwerkt bij het opstellen van een persona.

Vervolgens weet je precies hoe je doelgroep bediend wilt worden en hoe je met de persoonlijkheid van je doelgroep dient om te gaan. De volgende stap is om je website op een dusdanige manier in te richten, zodat hij overeenkomt met de opgestelde persona. Daarnaast is het natuurlijk ook van belang dat de website de nodige materialen en informatie krijgt om het product of de dienst dat hij moet gaan verkopen te kunnen presenteren. Denk hierbij aan tekst, beeldmateriaal en video’s die je op de website kunt plaatsen.

Deskundigheid op het internet vergroten

Nu is het natuurlijk zo dat een verkoper in een persoonlijk gesprek kan laten blijken dat hij kennis van zaken heeft, maar op het internet praat je website niet met je bezoekers. Hoe zorg je er dan toch voor dat je bezoekers de indruk krijgen dat ze met een deskundig bedrijf te maken hebben? Dat kun je op diverse manieren doen en een manier daarvan werkt altijd.

Dat zijn namelijk downloads waarin je bepaalde tips deelt waardoor je bezoeker beseft dat hij met een deskundig bedrijf te maken heeft en dat wanneer hij tot aankoop van een product of dienst overgaat hij dezelfde deskundigheid kan verwachten.

Downloads kunnen helpen om je deskundigheid te tonen

Maar wat voor downloads moet je dan maken? Stel dat je bijvoorbeeld een makelaarsbedrijf hebt. In dat geval kun je een download maken met bijvoorbeeld tien belangrijke zaken die je bij de aankoop van een woning altijd goed dient te regelen. Of stel dat je een aquariumzaak hebt en de groei van algen een veelvoorkomend probleem is bij je klanten. In dat geval zou het goed zijn om op je website een download te maken waarin je vermeldt hoe je er preventief voor kunt zorgen dat algen geen kans krijgen om te groeien.

Bekijk je eigen website eens grondig en kijk waar het beter kan

Na het lezen van dit artikel is de kans groot dat je bent gaan beseffen dat je bepaalde belangrijke stappen over het hoofd heb gezien en je de focus te snel op SEO activiteiten en andere online werkzaamheden hebt gericht.

Het advies dat wij je willen meegeven is dan ook om even terug te gaan naar de basis en je eigen website op basis van het geleerde in dit artikel eens goed onder de loep te nemen. Als je je website op de juiste manier van de nodige kennis en materialen voorziet, je op de juiste manier met je doelgroep online communiceert en je daarnaast een vleugje deskundigheid aan je website toevoegt, dan kan dat in veel gevallen al voor meer conversie zorgen. En dat is uiteindelijk waar het omdraait!

Als je graag hulp wilt om ervoor te zorgen dat je website meer gaat opleveren, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om een internetmarketing specialist in te schakelen. Een voorbeeld van een bureau dat je verder kan helpen met marketing op het internet is Result Internetmarketing: www.resultinternetmarketing.nl.