Social Media: Gaan we richting Nosedive (Black Mirror)?

Nosdive, één van de gerenommeerde Netflix serie "Black Mirror" episodes, vertoont een verontrustend toekomstbeeld omtrent de inzet van Social Media (in de nabije toekomst) en de wijze waarop de mensheid elkaar 'ratings' toekent. Je dient je vooral te allen tijde in te laten met high socials -zodat je waardevolle ratings kunt ontvangen- en 'goed bezig' te zijn. Op het moment dat je even 'ongewenst' gedrag vertoont (je reageert bijvoorbeeld kritisch op slecht winkelpersoneel; dat niveau) ontvang je al snel lagere ratings. Dit moet natuurlijk voorkomen worden, dus geef je geen blijk van een 'slechte cappuchino' in een koffiezaakje, maar ken je deze gewoon 5 sterren toe; het restaurant zal jou immers ook belonen met sterren, als persoon. 

Social Media ratings

Het algemene ratingsysteem wat in Nosedive wordt gehanteerd binnen de maatschappij, downgrade of upgrade personen genadeloos. Zo'n vaart zal het uiteraard niet lopen binnen onze maatschappij: persoonlijke social media ratings, waardoor je wel of geen hypotheek ontvangt. Of waardoor je wel/ niet aangenomen wordt voor een nieuwe baan. 

 

Waar ratings op persoonlijk vlak nog ver weg lijken, zullen deze echter op zakelijk vlak steeds meer stem in het kapittel gaan krijgen. Vergelijkbaar zoals 15 jaar geleden, omstreeks het jaar 2000, bij lange na niet ieder bedrijf een eigen website had (laat staan ratings); nu kun je als bedrijf niet meer zonder. Deze samenhang zul je ook steeds meer tegenkomen m.b.t. Social Media (zoals binnen Social Wifi het geval is) Niet alleen zullen bedrijfsratings steeds belangrijker worden, maar ook het rechtstreeks communiceren/ inhaken op persoonlijke situatie's van consumenten zal gaan groeien (een leuke aanbieding ontvangen op je verjaardag, van een lokaal restaurantje bij jou in de buurt). 

 

Social Wifi |SpotOnWifi

Aanbiedingen personaliseren | Social-rating management

Daarnaast ontstaan er op dit moment enkele grote spelers (zoals in Nederland, Wifi marketing van Spot on Wifi) waarbij bedrijven niet alleen aanbiedingen kunnen personaliseren naar de klant, maar is er ook controle op ratingsbeheer. In de nabije toekomst kun je als online onderneming simpelweg niet meer zonder.