Sauna

Is dit juist wel of niet goed? In dit artikel hebben we feiten over en tips voor jouw bezoek aan de sauna op een rij gezet.

Wist je dat minimale duur in de sauna is 6 minuten is? Deze tijd heeft je lichaam nodig om alle poriën goed te openen. Je zweetklieren kunnen dan optimaal hun werk doen.
Als je een bezoek aan de sauna brengt van minder dan 6 minuten, dan heb je een kleine kans op ‘warmtestuwing’. Bij warmtestuwing kan je lichaam de opgenomen warmte niet afvoeren.

Wij raden een maximale tijd van 15 minuten in de sauna aan. Heb je gelegen in de sauna? Pas dan op voor duizeligheid als je opstaat. Om de duizeligheid te voorkomen kun je het best 2 minuten voor je vertrek even gaan zitten, het liefst op de onderste bank. Zo kun je weer wennen aan de verticale houding.

Wil je de hitte in de sauna optimaal ervaren? Ga dan bij voorkeur op de bovenste bank liggen. Daar kun je je helemaal uitstrekken zodat de warmte gelijkmatig over je lichaam verdeeld wordt. Als je deze uitgerekt positief aanhoudt voor tien tot twaalf minuten kan elk spiertje helemaal ontspannen.

Wil je je rondje in de sauna combineren met de zonnebank? Begin dan met de zonnebank en wacht vervolgens een halfuur voor je de sauna instapt. Het kan namelijk gevaarlijk zijn om deze volgorde om te wisselen. Door de sauna is huid namelijk gevoeliger geworden en daardoor verlies je tijdelijk een deel van de beschermde functies van je huid.

Wat als je het benauwd krijgt in de sauna? Wij raden dan aan om rechtop op de bank te gaan zitten. Trek je benen dicht tegen je aan. Je bloed zakt op die manier niet in je benen en blijft je lichaam in dezelfde temperatuurzone. Helpt dat niet, verlaat dan de sauna. Ga je voor de eerste keer naar de sauna, begin dan niet direct op de bovenste bank. De warmte stijgt omhoog en daarom is het daar het heetst.

  • Ga naar de website: Sauna

Vind de sauna die past bij uw wensen, voor in huis óf tuin!
sauna

Auteur: Sauna, IP adres: 81.28.95.27, Website: http://www.fonteyn.nl/sauna-s

Deze site is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze pagina.