Het mooie van achteraf betalen met afterpay

Stel je wilt iets terugsturen wat je online hebt gekocht. High Street winkels hoeven geen retourzendingen te accepteren, tenzij een item defect is, maar online aankopen worden gedekt door het Consumer Contracts Regulations. Wanneer je goederen online koopt, heb je bijkomende rechten om ze te retourneren.

Dit komt omdat je beslissing gebaseerd kan zijn op een korte beschrijving of een foto – dus wat je ontvangt is niet altijd wat je verwachtte. Daarom zijn er een aantal regels waaraan een webwinkel moet voldoen. En het wordt nog mooier. Je kunt nu ook achteraf betalen met Afterpay en de order eerst thuis uittesten!

In het Reglement voor consumentencontracten heb je het recht om je bestelling te retourneren tot 14 dagen vanaf de dag waarop je de goederen ontvangt. Veel online retailers breiden dit nog verder uit, dus lees de voorwaarden alstublieft zorgvuldig door, omdat je langer nodig kunt hebben om ongewenste artikelen te retourneren.

Het consumentencontractreglement geeft je 14 kalenderdagen vanaf de dag waarop je jouw goederen ontvangt om te annuleren. Je bent verantwoordelijk voor het retourneren van het artikel binnen 14 kalenderdagen na het annuleren en de terugbetalingen moeten binnen 14 kalenderdagen na het retourneren van de goederen worden betaald. Je hebt nog steeds rechten uit hoofde van de Consumer Rights Act voor het retourneren van onjuiste goederen die online zijn gekocht.
 

Retourneren en terugbetalingen, ook met Afterpay
 

Bewijs van de gemaakte verzendkosten dient voldoende bewijsmateriaal te zijn van het retourneren van goederen. De nieuwe regels zijn onderdeel van een pakket dat in werking treedt om klanten te beschermen tegen afgiftekosten, verborgen kosten en andere valkuilen. Shoppers zullen iets terug kunnen sturen en een terugbetaling krijgen wanneer ze online kopen als iets niet helemaal is wat ze wilden of verwachten of zelfs als ze hun gedachten gewoon hebben veranderd.

Degenen die muziek, films en boeken kopen in digitaal formaat kunnen ook voor de eerste keer de afkoelperiode gebruiken. Het betekent dat shoppers worden gedekt bij winkels zoals Amazon en catalogusbedrijven en zelfs eBay waar de verkoper een detailhandelaar is, in plaats van een persoon. De maatregelen maken deel uit van de nieuwe EU-richtlijn inzake consumentenrechten, die wordt ingevoerd om gezinnen meer vertrouwen te geven over online winkelen.

Verborgen kosten en extra kosten worden ook verboden, met verkopers die verplicht worden extra bedragen te vermelden voordat de klant een bestelling plaatst. Detailhandelaren worden verboden om de berekende kosten te overschrijden met de daadwerkelijke kosten voor het verwerken van een betaling, en bedrijven die een hulplijn bedienen worden verboden meer te berekenen dan de basistarief voor oproepen.

Er zijn ook buitensporige credit- en betaalpaskosten verboden. Dit werd vorig jaar volgens het Britse recht geïmplementeerd, maar heeft nu ook de steun van de EU-richtlijn.
 
Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten over het algemeen behoorlijk goed op de hoogte zijn en de wet kennen. Maar we erkennen dat het nog makkelijker gemaakt kan worden, daarom vereenvoudigen we de wet via de wet inzake consumentenrechten. Als er iets misgaat, moet je eerst met het bedrijf praten, want dit kan de snelste en makkelijkste manier zijn om het te repareren. Maar als dit niet lukt, zijn er een heleboel consumentenorganisaties, zoals Citizens Advice, die advies kunnen geven en je je geld terug kunnen verdienen.

Uit een overheidsonderzoek blijkt dat de meeste (70 procent) van de consumenten weten dat zij het recht hebben om een ​​product terug te sturen dat per telefoon, post of via internet is verkocht nadat deze is afgeleverd. Maar 67 procent weet niet dat ze het recht hebben om een ​​koelkast te krijgen die na 18 maanden is hersteld of vervangen, als ze geen uitgebreide garantie hebben.

Niettemin voelen 92 procent van de Britse consumenten zich zelfverzekerd bij het kiezen en kopen van goederen en diensten, wat aanzienlijk hoger is dan het 72 procent Europese gemiddelde.
 
 

Consumentenvertrouwen is een belangrijk onderdeel van een voortdurend economisch herstel
 

Het is echt belangrijk dat consumentenbescherming effectief werkt om ervoor te zorgen dat klanten zich ervan bewust zijn dat zij de goederen en diensten die ze nodig hebben blijven kopen en dat bedrijven die zich slecht gedragen geen voet aan de grond kunnen krijgen. Dus, als je goederen defect zijn en niet doen wat ze moeten, of niet overeenkomen met de omschreven beschrijving, heb je dezelfde rechten onder de Consumer Rights Act met online aankopen als je hebt bij het kopen op zicht.

Eventuele voorwaarden die zeggen dat je de kosten van het retourneren van een artikel moet dekken, is niet van toepassing wanneer de goederen die worden teruggestuurd, defect zijn.