Eiwitshakes

Steeds meer mensen drinken dagelijks eiwitshakes, vooral sporters en mensen die willen afvallen. Voordat je eitwitshakes gaat gebruiken is het goed om meer uitleg en informatie te hebben over het gebruik, eiwit soorten, voordelen, nadelen, etc.

Wat zijn eiwitshakes?

Eiwitshakes zijn drankjes met eiwit in poedervorm als basis. Je kunt eiwitpoeder mengen met water, melk, yoghurt of vruchtensappen. 

Waarom eiwitshakes?

Eiwit is van groot belang voor het herstel van onze cellen, weefsel en voor de spieropbouw na een training. Direkt na de training begint het lichaam met het herstellen van cellen en weefsel in onze spieren, dit herstel neemt ongeveer 2 uur in beslag. Het lichaam doet er 90 minuten of langer over om vast eiwit op te nemen, terwijl dit met poeder-eiwit in 30 minuten tijd gebeurt.
Eiwitshakes worden ook veel gebruikt in een eiwit dieet tijdens een afslankkuur wat heel goed is, omdat er in dit dieet geen koolhydraten opgenomen worden en het lichaam daarom begint met vet verbranden.

Welke soorten

  1. Whey eiwit is afkomstig van melk en bezit alle belangrijke aminozuren. Deze soort wordt zeer snel opgenomen en is daarom na een training zeer geschikt.
  2. Caseine eiwit is een eiwit die langzamer werkt en daarom niet zo geschikt is om direkt na een training te nemen, maar wel heel goed werkt tegen spierafbraak. Het is daarom heel goed om caseine eiwit te combineren met whey eiwit in een shake.
  3. Voor mensen die allergisch zijn voor whey of caseine is soja eiwit een heel goedalternatief. Bovendien wordt dit soort eiwit door mensen gebruikt die vegetarier zijn.
  4. Ei eiwit is de beste bron voor eiwit in een shake maar wordt vanwege de hogeprijs niet zo vaak gebruikt. Het bevat geen koolhydraten en geen vet en is vrij van cholestorol.

Wanneer eiwitshakes gebruiken?

Na een krachttraining begint het lichaam direkt met het herstellen van de spieren. Dit herstellen neemt ongeveer 2 uur in beslag, om maximaal voordeel te behalen van het eiwit is het dus het beste, om dit direkt na de krachttraining te nemen. Whey eiwit wordt het snelst opgenomen, is daarom de beste keus na een krachttraining.
Tijdens een cardiotraining verbrand je niet alleen vet, maar ook spiermassa, door het drinken van whey eiwit bescherm je je spiermassa.
Whey eiwit is een eiwit met een langere werking, is daarom ideaal voor het slapen gaan om het natuurlijke wederopbouw-proces van het lichaam te ondersteunen.

Voordelen

Door het gebruik van eiwitshakes krijgt het lichaam de juiste ondersteuning, tijdens het herstellen van de spieren na een training.

Nadelen

  • Bij normaal gebruik van eiwitshakes zijn er niet echt nadelen voor de gezondheid. Een feit is wel dat als je eiwitshakes gebruikt tijdens een afslankkuur en je na die kuur je oude eetpatroon weer opneemt de kilo´s er weer snel aanzitten. Daarom is het belangrijk om je eetpatroon blijvend te veranderen.
  • Eiwitpoeder is best duur kan daarom een nadeel zijn.
  • Het kan mogelijk zijn dat je moet uitzoeken welke smaak je het beste bevalt en welke niet. Daarom kan het verstandig zijn in de sportschool een paar shakes uit te proberen om te weten welke je lekker vind voordat je het besteld.

Conclusie

Eiwitshakes bieden een goede ondersteuning voor het spierherstelproces wat heel belangrijk is als je veel sport.
Bovendien kunnen eiwitshakes een ondersteuning tijdens een afslankkuur zijn.
 
Koop nu op Eiwitshakes.com dé online eiwitshake en eiwitpoeder specialist.